Rubriken gav intrycket av en bransch med rufflare och bedragare. I själva verket visar rapporten på överdebitering i endast 0,9 procent av fallen.
Där gavs bilden att den som tänker reparera sin värmepump löper stor risk att bli lurad. I rapporten granskades ett femtiotal reparationer av värmepumpar och av dessa var 90 procent felaktigt debiterade. Vad som inte framgår i artikeln är att Folksam bara kontrollerade fall där man misstänkte att fel eller fusk förelåg, vilket var en (1) procent av totalt 5 000 skadeanmälningar.
- Det handlar alltså om ungefär 45 av 5000 eller 0,9 procent av fallen där debiteringen var felaktig. Det borde istället ge reparatörerna ett mycket gott betyg, säger Per Jonasson, vd på Svenska Kyl & Värmepumpföreningen.
Enligt branschorganisationen finns mycket som är både läsvärt och viktigt i rapporten. Rekommendationer kring ”Bra val” samt utvecklingen av värmepumpars verkningsgrader riskerar nu att försvinna genom sensationell rubriksättning.
- Vinklingen av rapporten ger en hel bransch stämpeln av att bestå av rufflare och bedragare. Detta är mycket tråkigt och olyckligt, särskilt när det i rapporten finns en hel del som är läsvärt. Vi har ingenting emot att branschen granskas, men resultaten måste presenteras på ett seriöst sätt, säger Per Jonasson.
Källa: SKVP Svenska Kyl & Värmepumpföreningen